• Kundservice
  • Vanliga frågor

    Vad är det för material i fototapeter?

    Våra fototapeter trycks på non-wovenmaterial, även kallat easy-up eller quick-up.

    Hur sätter jag upp min fototapet?

    Man limmar på väggen och sätter upp våderna kant i kant (det gäller för alla tapeter i non-wovenmaterial). Med tapeten följer en utförlig monteringsinstruktion och du kan läsa mer om tapetsering i vår tapetguide.

    Följer det med lim till fototapeten? Vilket lim ska man använda?

    Du kan köpa till lim och även vårt tapetset med allt du behöver för att sätta upp din tapet. Tapetsetet lägger du till i kassan. Vi ser till att du får rätt lim och rätt produkter, oavsett vilken tapet du beställer. Du kan läsa mer om vårt tapetset här.

    Hur glansig är ytan?

    Fototapeter har inte lika matt yta som standardtapeter eftersom trycktekniken är annorlunda, men ytan är mattare än till exempel en affisch. Du är välkommen att kontakta kundtjänst och beställa ett varuprov – det är gratis. Glöm inte att ge oss din adress så vi vet vart vi ska skicka provet!

    Hur breda är våderna?

    På våra måttbeställda fototapeter är vådbredden oftast 45 centimeter.

    Jag vill ha en väldigt långsmal tapet – kan den tryckas som en våd?

    Ja, om kortsidan inte är längre vådbredden går det bra. Skriv det som meddelande i kassan vid beställning.

    Kan jag få bilden spegelvänd eller i svartvitt?

    Ja, det kostar ingenting. Skriv ’spegelvänd’ eller ’svartvit’ i meddelanderutan när du beställer.

    Jag vill måla en närliggande vägg i en av färgerna på tapeten. Kan jag få en NCS-kod så jag vet vilken färg jag ska köpa?

    Vi har i dagsläget inget verktyg för att omvandla digitala färgkoder och tryckfärgskoder till NCS. En färghandlare kan ta fram en NCS-kod utifrån ett varuprov. Om du inte vill ta med hela tapeten till målaren, kontakta kundtjänst om att få en extra provbit av den biten av tapeten som du vill färgmatcha. 

    Jag vill göra en fototapet från en egen bild – hur stor behöver den vara?

    Minsta bildstorlek brukar vi säga är 0,8 pixlar per millimeter tapet. Vill du ha en 3 meter bred tapet behöver bilden vara minst 2400 pixlar bred. Observera att det inte bara är upplösningen som påverkar om en bild blir bra! Brus och färger påverkar också resultatet. Du är varmt välkommen att maila din bild till kundtjänst så återkommer vi snabbt med ett besked. Vi granskar kvaliteten på samtliga bilder innan vi trycker för att garantera ett fint resultat.

    Kan jag beställa en fototapet som är större än 600 x 400 centimeter?

    Ja. Anledningen till att vi har de måtten är att alla våra bilder inte håller för större tapeter än så. Vill du ha en bredare eller högre tapet är du välkommen att kontakta kundtjänst, vi hjälper dig att hitta en bild som håller!

    Min vägg har snedtak eller på annat sätt oregelbunden form. Hur beställer jag?

    Du kan beställa precis som vanligt, i måtten väggens maxbredd x väggens maxhöjd, och sedan skära till tapeten så att den passar väggen. Kontakta gärna kundtjänst om du vill ha en skärmarkering på tapeten, ha en skissbild på hur motivet skulle passa med väggen eller om du vill ha retusch för att motivet bättre ska passa väggens form.

    Jag vill ändra något i bilden, kostar det någonting?

    För bildretusch som att ändra färger (utom till svartvitt), ta bort eller flytta objekt i bilder som har motiv även i bakgrunden tar vi 200 kronor per påbörjade 20 minuter. Kontakta kundtjänst och beskriv vad du ändra, så återkommer vi med ett kostnadsförslag. Du får självklart godkänna bilden innan vi trycker. 

    Alla bilder kan beställas spegelvända eller i svartvitt utan extra kostnad.

    Kan ni trycka vilken bild som helst?

    Ja. Så länge bilden är av god kvalitet och motivet inte är stötande trycker vi den. Om vi bedömer att en bild inte har tillräckligt hög kvalitet för att bli bra i de mått du vill ha, kan vi ändå trycka den om du vill och godkänner att vi inte kan säkerställa kvaliteten.

    Färgerna på min fototapet/affisch/canvastavla ser inte ut så som jag förväntade mig.

    Färger i tryck ser inte ut exakt som färger på en skärm. Olika skärmar visar inte heller färger likadant. Skillnaden ska vara väldigt liten, så om du tror att det rör sig om ett tryckfel är du välkommen att maila bilder på produkten till vår kundtjänst så gör vi en bedömning. Självklart ska du vara nöjd med din tapet!

    Kan jag beställa ett tapetvaruprov?

    Ja! Meddela vår kundtjänst vilken tapet du vill ha prov på och vart provet ska skickas. Leveranstiden varierar beroende på varumärke, så meddela oss också om du behöver det till ett särskilt datum. Varuprov är gratis.

    Jag vill ha en tapet som är slut i lager – har ni något kvar av den?

    Vi har inte egna lager utan beställer direkt från leverantörerna. Om du kontaktar vår kundtjänst om vilken tapet det gäller så frågar vi leverantören om de har några rullar kvar.

    Jag letar efter en viss tapet men har inte artikelnumret, eller en tapet med ett visst mönster/motiv. Kan ni hjälpa mig att hitta den?

    Självklart! Om du har en bild på en tapet men inget namn eller nummer kan du maila bilden till oss, så kommer vi att göra vårt bästa för att hitta den åt dig. Om du söker ett särskilt mönster eller motiv kan du kontakta oss så återkommer vi med förslag ur vårt sortiment (det gäller för alla våra produkter).

    Kan jag beställa en tapet av ett särskilt batchnummer?

    Batchnummer, trycknummer eller serienummer anger i vilket färgbad tapeten tryckts. Om du köper en tapet och sedan behöver komplettera med en extra rulle efter ett tag, går det troligtvis inte att få tag på samma batchnummer. Din nya tapetrulle kan då skifta i färg jämfört med de gamla. Vi rekommenderar att man köper en extra rulle om någon våd skulle behöva bytas ut i framtiden

    Om du vill en tapet med ett särskilt batchnummer kan du kontakta kundtjänst, så frågar vi leverantören om det finns rullar kvar. Du kan också skriva vilket batchnummer du vill ha som meddelande i din beställning. Om det inte finns kontaktar vi dig.

    Färgerna eller ytan på tapeten är inte såsom jag förväntade mig.

    Vi arbetar hårt för att alla bilder och färgbeskrivningar av våra tapeter ska vara korrekta, men texturer och skiftningar i metallicfärger blir inte alltid fullt synliga på bild. Om du är osäker på hur tapeten ser ut rekommenderar vi att du beställer ett varuprov innan du genomför ditt köp. Detta gäller särskilt om du planerar att beställa många rullar. Varuprov kostar ingenting.

    Kan jag beställa en Canvastavla i större mått än som går att skriva in på websidan?

    Ja! Du kan kontakta kundtjänst angående vilka mått och vilken ramtjocklek du vill ha så återkommer vi med prisuppgifter.

    Hur lång leveranstid är det?

    Normal leveranstid för våra produkter, från dagen efter beställningsdatum:

    Fototapeter Skräddarsydda mått: 3-4 arbetsdagar

    Fototapeter Fasta mått: ca 2 veckor

    Canvastavlor: 3-5 vardagar

    Affischer och ramade tavlor: 1-2 veckor

    Tapetrullar: 3-5 vardagar för svenska varumärken. För standardtapeter från ej svenska varumärken samt paneltapeter märkta beställningsvara är leveranstiden upp till 2-3 veckor.

    Vill du vara säker på att få din beställning inom en viss tid, kontakta kundtjänst med din adress och vilken produkt du vill beställa, så återkommer vi med beräknad leveranstid.

    Kan jag beställa med expressfrakt?

    De flesta produkter kan beställas med expressfrakt. Leveranstid och kostnad varierar beroende på produkt och leveransort. Om du behöver en produkt snabbare än angiven normal leveranstid, kontakta kundtjänst med vilken produkt du vill beställa, din leveransort och önskat leveransdatum så återkommer vi snabbast möjligt.

    Hur levereras mitt paket?

    Inom Sverige skickar vi med oftast med DHL. Om du är privatkund levereras paketet till en Service Point och du får ett sms eller ett e-mail med en avi när paketet kan hämtas ut. Om du beställt flera produkter skickar vi dem som regel i ett paket när alla produkter är färdiga – meddela vår kundtjänst om du vill ha separata leveranser.

    Jag vill returnera min produkt, hur gör jag?

    Fototapeter, canvastavlor och affischer är specialbeställda produkter och täcks inte av ångerrätten.

    Gällande retur av tapetrullar, läs mer om vår returpolicy under Ångerrätt och varufel.

    Hur gör jag en reklamation?

    Ta en tydlig bild på skadan eller felet samt etiketten på paketet och maila till vår kundtjänst. Vi betalar då antingen tillbaka dina pengar eller skickar en ny produkt till dig utan extra kostnad efter överenskommelse. 

    Jag hittar inte min fråga här!

    Vad det än är du vill ha hjälp med kan vi på kundtjänst säkert hitta en lösning. 
    Maila till oss så svarar vi i regel inom en vardag, eller ring oss på +46-26 11 11 vardagar svensk tid UTC +01,  09-12 och 13-17.